Ravintola-alan opiskelija - Tilaa työvaatteet ja -välineet helposti verkkokaupastamme! Lue lisää

Lasien, aterimien ja ottimien puhdistus

Lasit, aterimet ja ottimet ovat ravintoloissa kovassa päivittäisessä käytössä. Vaikka lasi ja teräs ovatkin kovia, käyttöä kestäviä materiaaleja, lasi naarmuuntuu ja teräs tummuu ajan myötä. Oikeanlaisella puhdistuksella asiakkaat saavat nauttia puhtaasta ja kiiltävästä kattauksesta, ja mikä parasta, lasien ja aterimien käyttöikä pitenee huomattavasti.

Lasien puhdistus

Lasien puhdistuksessa on suositeltavaa noudattaa ohjeita konepestävyydestä. Suuri osa valikoimiemme ravintolakäyttöön tarkoitetuista laseista kestävät konepesua. Jotkin ravintolat ovat varustettu erityisesti lasien pesemistä varten tarkoitetuilla tiskoneilla, mutta valikoimiemme konepestävät ravintolan lasit voi pestä aivan yhtä hyvin myös tavallisessa tiskikoneessa. Konepesun jälkeen lasit kannattaa vielä kiillottaa esimerkiksi puuvillapyyhkeellä, jotta lasit odottavat asiakkaitasi hohtavan puhtaina ja kauniina.

Käsinpestävät lasit kannattaa huuhtoa lämpimällä vedellä mahdollisimman pian käytön jälkeen. Usein laseille riittää pesu lämpimällä vedellä ilman pesuainetta, ja etenkin viini- ja kristallilaseille suositellaan ensisijaisesti käsinpesua. Jos pesuaineen tarvetta ilmenee, muista huolehtia lasien riittävästä ja runsaasta huuhtomisesta jotta laseihin ei jää pesuainetta. Pesuainejäämät mm. estävät kuplien muodostumista laseissa.

Lasien kirkastamiseen toimiva niksi on etikkaliuos. Huuhtelemalla puhtaat, mutta hiukan samentuneet lasit lämpimässä etikkavedessä, saat laseista taas kirkkaat ja kiiltävät.

Likaisempien lasien ensiapuna toimii mieto saippualiuos. Tämä estää esimerkiksi lasin pohjaan kuivahtavat juomatahrat, joita on jälkikäteen hankala poistaa. Tiskiharjan käyttöä on suositeltavaa välttää, jotta harja ei naarmuta lasia. Pienet ja ohuet naarmut näkyvät laseissa helposti ja tekevät laseita epäsiistien ja nuhruisten oloisia. Vaikeisiin tahroihin, kuten itsepäisiin huulipunatahroihin lasin reunassa, voi käyttää pehmeää tiskiharjaa. Kaikkein itsepäisimmät juomatahrat on näppärä pestä tiskialtaan pohjaan imukupilla kiinnittyvällä, lasien käsinpesuun tarkoitetulla pesuharjalla.

Jotta laseihin ei jäisi ikäviä valumajälkiä, ei laseja kannata kuivattaa ylösalaisin roikottamalla. Paras tapa kuivata lasit ja saada laseista puhtaan ja tahrattoman näköiset, on kuivata lasit mikrokuituliinalla, pellava- tai puuvillapyyhkeellä. Mahdolliset nukkajäljet välttää käyttämällä lasien puhdistuksessa ohuita puuvillahansikkaita.

Valikoimistamme löydät kestävät ja laadukkaat lasit ravintolaan. Helposti puhdistettavat ravintolan viinilasit, olutlasit, snapsilasit, juomalasit, coctail- ja liköörilasit, jäätelölasit, kahvi- ja teelasit, karahvit ja vesipullot, sekä lasilautaset ja -kulhot kestävät kovempaakin ravintolakäyttöä. Tutustu valikoimiimme tästä.

Aterimien ja ottimien puhdistus

Valikoimiemme ravintolakäyttöön tarkoitetut aterimet ja ottimet kestävät kovempaakin ravintolakäyttöä ja ovat helppoja puhdistaa. Jotta ravintolan aterimet ja ottimet säilyisivät mahdollisimman pitkään käyttökuntoisina ja siisteinä, on hyvä huuhtoa ne ruokajäämistä mahdollisimman pian käytön jälkeen. Mikäli lika on kuivanut aterimiin ja ottimiin, voi ravintolan välineet liottaa hetken aikaa lämpimässä vedessä.

Jotkin happamat ruoka-aineet kuten kananmuna, majoneesi, viinihappo, sinappi ja raparperi voivat aiheuttaa tummia pilkkuja tai pintaruostetta aterimiin ja ottimiin. Lämpö, veto ja kosteus edesauttavat etenkin hopean tummumista. Ruostumattomasta teräksestä valmistetut ravintolan aterimet ja ottimet voivat ruostua, ellei niitä puhdista ja huolla oikein.

Puhdistuksessa kannattaa välttää teräsvillan käyttöä, jottei ravintolan ruokailuvälineet ja ottimet naarmutu. Jos peset aterimet ja ottimet koneessa, vältä liian täyttä koria, jotta ruokailuvälineillä on riittävästi tilaa puhdistua kunnolla. Kun kone on pessyt, huolehdi koneen luukku auki mahdollisimma pian jottei välineet jää seisomaan kosteaan ilmaan, vaan pääsevät hyvin kuivahtamaan.

Vaikka valikoimiemme ravintolan aterimet ja ottimet ovat valmistettu kestävistä ja laadukkaista materiaaleista, voivat ne ajan myötä tummua, naarmuuntua ja kulua. Pinttyneitä ja vaikeasti puhdistettavia ruokailuvälineitä ja ottimia voi puhdistaa erilaisin seoksin, esimerkiksi vettä ja pyykinpesujauhetta käyttäen, etikan ja veden avulla, tai kloriitti-vesi seoksella. Teräksiset välineet voi puhdistaa myös tiskokoneessa ilman muita astioita, lisäämällä pesuainelokeroon 2-3 ruokalusikallista sitruunahappoa.

Tummuneet hopeiset aterimet ja ottimet voi puhdistaa hopeankiillostuaineilla, joita on saatavilla nestemäisenä, pastana ja liinoina. Apuvälineeksi puhdistamiseen sopii pehmeä kangas tai pumpuli. Myös ruokasooda on oivallinen puhdistusaine hopealle yhdessä veden ja folion kanssa. Tarvittaessa ruokasoodan voi korvata myös suolalla tai leivinjauheella.

Resta24 verkkokaupasta löydät kestävät ja laadukkaat ravintolan aterimet, aterinsarjat, pihviveitset ja ottimet. Tutustu valikoimiimme tästä.

Likaan hyvin tehoavat aineet:

  • Saippuavesi, poistaa hyvin rasvan ja kuivahtaneet juomaläikät
  • Laimennettu etikka, poistaa kalkkisaostumia
  • Ruokasooda, poistaa tehokkaasti likaa kun likaa
  • Perussooda, erinomainen teejäämille
  • Pyykinpesuaine, poistaa tummentumia
  • Kromille ja ruostumattomalle teräkselle tarkoitetut aineet, puhdistukseen ja suojaukseen
  • Erilaiset hopeankiillotusaineet

Huomioi nämä:

  • Ruostumattoman teräksen hankaustyynyt, naarmuuntumisriski
  • Valkaisuaineet ja desifiontiaineet, korroosioriski
  • Hankausjauheet, naarmuuntuminen
  • Hopeanpuhdistusaineet vain hopealle, syövyttää ruostumatonta terästä
  • Vesi-etikka-/pyykinpesuaine-/soodaseos vain ruostumattomalle teräkselle, hopea ei välttämättä kestä näitä aineita
VEGA & Jobeline
tuotteet yksinoikeudella Suomeen myy Resta24
Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Soveltamisala ja toimittaja

Palvelemme ainoastaan yritysasiakkaita, joilla on osoittaa voimassa oleva y-tunnus.


Nämä yleiset sopimusehdot koskevat tilauksia joita teet verkkokaupastamme. Voimassaolevat sopimusehdot löytyvät verkkokaupasta osoitteesta www.restaman.fi. Myyjäosapuolena (myöhemmin toimittaja) toimii Scanzon Group Finland Oy, jonka kotipaikka on Itkonniemenkatu 15,70500 Kuopio, Suomi.  Verkkokaupan osoite on www.restaman.fi. Palvelemme ainoastaan yritysasiakkaita (myöhemmin tilaaja), joilla on osoittaa voimassa oleva y-tunnus. Toimitukset, palvelu, tarjoukset ja kaikki muu kauppasopimukseen liittyvä toiminta perustuu yksinomaan näihin yleisiin sopimusehtoihin ellei yksittäistä kauppasopimusta olla erillisellä kahdenvälisellä kirjallisella sopimuksella muutettu. Nämä yleiset sopimusehdot on tulostettavissa verkkokauppamme osoitteesta www.restaman.fi.

Sopimuksen synty
Kauppasopimus syntyy kun tilaus on tehty verkkokaupassa, puhelimella tai sähköpostilla ja maksettu kokonaisuudessaan. Toimittaja pidättää oikeuden peruuttaa kauppa virheellisten hintatietojen vuoksi. Tilauksen jälkeen toimittaja tarkistaa varastotilanteen. Mikäli varastossamme on puutteita, hyvitämme tilaajan toiveen mukaisesti joko koko kauppasumman tai puuttuvan tuotteen määrän ja peruutamme kaupan tarvittavilta osin. Tuotteet lähetetään maksusuorituksen jälkeen. Pidämme tilausta voimassa 7 päivää. Peruutamme tilauksen mikäli maksusuoritus ei ole saapunut tilauksen voimassaolon aikana.

Hinnat
Tavaroiden hinnoissa, ellei muuta ole sovittu, sovelletaan verkkokaupassamme kulloinkin voimassa olevia hintoja. Loppusummaan tuleva toimituskulu sisältää sekä toimitus- että pakkauskulut. Kaikki verkkokaupan hinnat ovat arvonlisäverottomia ja niihin lisätään Suomen ostohetkellä voimassa oleva arvonlisävero.

Maksuehdot
Tilatut tuotteet ja niiden toimituskulut maksetaan tilauksen yhteydessä. Verkkokaupassa voi maksaa verkkopankin kautta sekä pankki- ja luottokortilla. Maksupalvelun tarjoaja on Checkout Finland Oy (Osuuspankki). Tuotteet lähetetään maksusuorituksen jälkeen.

Toimitusehdot
Toimitamme tilaukset ovelle saakka tilauksen yhteydessä annettuun toimitusosoitteeseen. Mikäli vastaanottajaa ei tavoiteta, tilaus toimitetaan lähimpään Postin noutopisteeseen josta se on noudettavissa. Rahtilähetykset toimitetaan aina toimitusovelle saakka.

Toimitustapa ja –aika
Kaikki tuotteet pakataan ja toimitetaan tilaajalle toimittajan valitseman kuljetusyhtiön kautta. Tuotteet pakataan toimittajan parhaaksi katsomalla tavalla. Kaikki toimitetut tuotteet on toimittajan omaisuutta kunnes ne on kokonaisuudessaan maksettu. Kaikki mainitut toimitusajat ovat ohjeellisia ellei toimitusaikaa ole erikseen sovittu. Toimittaja ei ole vastuussa mahdollisista myöhästymisten aiheuttamista välittömistä tai välillisistä kustannuksista tai vahingoista. Toimittaja toimittaa tuotteet kaikkialle Suomeen mutta varaa mahdollisuuden olla toimittamatta lähetystä erityisen vaikeisiin toimitusosoitteisiin. Lakko, työsulku, tulipalo, konerikko, raaka-aineiden puute, viranomaistoimenpide tai muu myyjästä riippumaton ylivoimainen este vapauttaa noudattamasta sovittua toimitusaikaa. Tilaajalla ei ole oikeutta vaatia toimituksen viivästymisen johdosta vahingonkorvausta.
Osa tuotteista voidaan yhdessä tilaajan kanssa sovittuna toimittaa jälkitoimituksena, mikäli varastotilanne näin vaatii. Kulloinkin voimassa olevat ohjeelliset toimitusajat on mainittu verkkokaupassamme sivulla toimitusajat.

Takuu
Tuotteiden takuut on mainittu kyseisen tuotteen tuote-esittelyssä katalogissa ja verkkokaupassa. Tilaaja on velvollinen tarkistamaan tuotteet heti niiden saavuttua ja tiedottamaan toimittajaa seitsemän päivän kuluessa mahdollisesta tuotevirheestä. Takuu ei ole voimassa mikäli voidaan todeta, että tuote on jo saapuessaan ollut viallinen mutta siitä ei ole ilmoitettu määräajassa toimittajalle. Takuu ei myöskään ole voimassa, mikäli tuotetta on käytetty väärin tai huolimattomasti. Viallinen tuote korjataan tai vaihdetaan uuteen. Tilaaja vastaa kustannuksellaan toimituskuluista mikäli korvaava tuote toimitetaan alkuperäisestä toimitusosoitteesta poikkeavaan osoitteeseen. Mikäli uusi korvaava tuotekin rikkoontuu, toimittaja pidättää oikeuden peruuttaa kauppa.

Palautusoikeus
Tuotteilla ei ole samaa kuluttajansuojalain mukaista palautusoikeutta yritysten välisessä kaupassa. Palautuksista on aina sovittava etukäteen verkkokaupan asiakaspalvelun kanssa ottamalla yhteyttä joko sähköpostilla posti@restaman.fi. Tilaajalla on 10 päivää lähetyksen saapumisesta aikaa ilmoittaa lähetyksen palautuksesta. Tilaaja vastaa palautuksen kustannuksista ellei syynä ole tuotteen valmistusvirhe tai restaman.fi verkkokaupan toiminnasta johtuva virhe. Tilaaja huolehtii itse toimitusten palautuksista. Tuotteet on palautettava asiakaspalvelusta annettuun palautusvaraston osoitteeseen Suomessa perille saakka. Postiennakolla, luottopakettina tai jälkivaatimuksella lähetettyjä palautuksia ei lunasteta vaan ne palautuvat tilaajalle.

Tuotteet tulee toimittaa mahdollisuuksien mukaan alkuperäispakkauksissaan. Palautustuotteet tulee pakata huolellisesti. Palautukseen on liitettävä mukaan asiakaspalvelusta saatava palautuslomake (posti@asiakaspalvelu.fi). Kun palautus on saapunut ja hyväksytty, toimittaja palauttaa rahat tilaajan tilille vähennettynä alkuperäisen toimituksen toimituskuluilla sekä 20 euron käsittelymaksulla. Todelliset palautuskulut ovat siis tilaajalle lähetetyn paketin toimitusmaksu 19,90 €, palautuksen käsittelymaksu 20 € (alv 0%) sekä tilaajan maksamat rahtikulut RestaManin palautusvarastolle. Käyttämättömien ja vahingoittumattomien tuotteiden hinnasta palautetaan 100%.

Muuta
Toimittajan vastuu ulottuu riitatapauksessa maksimissaan kaupan purkamiseen ja maksettujen rahojen palauttamiseen asti. Mahdolliset kaupankäyntiin liittyvät erimielisyydet pyritään ratkaisemaan kahdenkeskeisin neuvotteluin. Mikäli ratkaisua ei löydy, käsitellään asia Kuopion käräjäoikeudessa. Pidätämme oikeuden muuttaa sopimusehtojamme. Voimassaolevat sopimussehdot löytyy verkkokaupastamme. Tilaajan on ennen tilausta tutustuttava kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin. Toimittaja käsittelee kaikki asiakastiedot täysin luottamuksellisesti. Toimittaja sitoutuu olemaan luovuttamatta asiakastietoja kolmannelle osapuolelle.

 Toimitukset, palvelu, tarjoukset ja kaikki muu kauppasopimukseen liittyvä toiminta perustuu yksinomaan näihin yleisiin sopimusehtoihin ellei yksittäistä kauppasopimusta olla erillisellä kahdenvälisellä kirjallisella sopimuksella muutettu. Nämä yleiset sopimusehdot on tulostettavissa verkkokauppamme osoitteesta www.resta24.fi.

Sopimuksen synty
Kauppasopimus syntyy kun tilaus on tehty verkkokaupassa, puhelimella tai sähköpostilla ja maksettu kokonaisuudessaan. Toimittaja pidättää oikeuden peruuttaa kauppa virheellisten hintatietojen vuoksi. Tilauksen jälkeen toimittaja tarkistaa varastotilanteen. Mikäli varastossamme on puutteita, hyvitämme tilaajan toiveen mukaisesti joko koko kauppasumman tai puuttuvan tuotteen määrän ja peruutamme kaupan tarvittavilta osin. Tuotteet lähetetään maksusuorituksen jälkeen. Pidämme tilausta voimassa 7 päivää. Peruutamme tilauksen mikäli maksusuoritus ei ole saapunut tilauksen voimassaolon aikana.

Hinnat
Tavaroiden hinnoissa, ellei muuta ole sovittu, sovelletaan verkkokaupassamme kulloinkin voimassa olevia hintoja. Loppusummaan tuleva toimituskulu sisältää sekä toimitus- että pakkauskulut. Kaikki verkkokaupan hinnat ovat arvonlisäverottomia ja niihin lisätään Suomen ostohetkellä voimassa oleva arvonlisävero.

Maksuehdot
Tilatut tuotteet ja niiden toimituskulut maksetaan tilauksen yhteydessä. Verkkokaupassa voi maksaa verkkopankin kautta, pankki- ja luottokortilla sekä laskutuksen kautta. Tuotteet lähetetään maksusuorituksen jälkeen.

Toimitusehdot
Toimitamme tilaukset ovelle saakka tilauksen yhteydessä annettuun toimitusosoitteeseen. Mikäli vastaanottajaa ei tavoiteta, tilaus toimitetaan lähimpään Postin noutopisteeseen josta se on noudettavissa. Rahtilähetykset toimitetaan aina toimitusovelle saakka. Rahtimaksu sisältää vain toimituksen, ei uutta jakeluyritystä tai varastointia. Mikäli kuljetusyhtiö ei pysty toimittamaan rahtia sen saavuttua tilaajasta johtuneista syistä veloitetaan kaikki uudelleen jakelusta ja varastoinnista aiheutuvat kustannukset jälkikäteen tilaajalta kuljetusyhtiön laskutuksen mukaisesti.

Toimitustapa ja –aika
Kaikki tuotteet pakataan ja toimitetaan tilaajalle toimittajan valitseman kuljetusyhtiön kautta. Tuotteet pakataan toimittajan parhaaksi katsomalla tavalla. Kaikki toimitetut tuotteet on toimittajan omaisuutta kunnes ne on kokonaisuudessaan maksettu. Kaikki mainitut toimitusajat ovat ohjeellisia ellei toimitusaikaa ole erikseen sovittu. Toimittaja ei ole vastuussa mahdollisista myöhästymisten aiheuttamista välittömistä tai välillisistä kustannuksista tai vahingoista. Toimittaja toimittaa tuotteet kaikkialle Suomeen mutta varaa mahdollisuuden olla toimittamatta lähetystä erityisen vaikeisiin toimitusosoitteisiin. Lakko, työsulku, tulipalo, konerikko, raaka-aineiden puute, viranomaistoimenpide tai muu myyjästä riippumaton ylivoimainen este vapauttaa noudattamasta sovittua toimitusaikaa. Tilaajalla ei ole oikeutta vaatia toimituksen viivästymisen johdosta vahingonkorvausta.
Osa tuotteista voidaan yhdessä tilaajan kanssa sovittuna toimittaa jälkitoimituksena, mikäli varastotilanne näin vaatii. Kulloinkin voimassa olevat ohjeelliset toimitusajat on mainittu verkkokaupassamme sivulla toimitusajat.

Takuu
Tuotteiden takuut on mainittu kyseisen tuotteen tuote-esittelyssä katalogissa ja verkkokaupassa. Tilaaja on velvollinen tarkistamaan tuotteet heti niiden saavuttua ja tiedottamaan toimittajaa seitsemän päivän kuluessa mahdollisesta tuotevirheestä. Takuu ei ole voimassa mikäli voidaan todeta, että tuote on jo saapuessaan ollut viallinen mutta siitä ei ole ilmoitettu määräajassa toimittajalle. Takuu ei myöskään ole voimassa, mikäli tuotetta on käytetty väärin tai huolimattomasti. Viallinen tuote korjataan tai vaihdetaan uuteen. Tilaaja vastaa kustannuksellaan toimituskuluista mikäli korvaava tuote toimitetaan alkuperäisestä toimitusosoitteesta poikkeavaan osoitteeseen. Mikäli uusi korvaava tuotekin rikkoontuu, toimittaja pidättää oikeuden peruuttaa kauppa.

Palautusoikeus
Tuotteilla ei ole samaa kuluttajansuojalain mukaista palautusoikeutta yritysten välisessä kaupassa. Palautuksista on aina sovittava etukäteen verkkokaupan asiakaspalvelun kanssa ottamalla yhteyttä joko sähköpostilla asiakaspalvelu@resta24.fi tai puhelimitse 09 4241 4115. Tilaajalla on 10 päivää lähetyksen saapumisesta aikaa ilmoittaa lähetyksen palautuksesta. Tilaaja vastaa palautuksen kustannuksista ellei syynä ole tuotteen valmistusvirhe tai resta24.fi verkkokaupan toiminnasta johtuva virhe. Tilaaja huolehtii itse toimitusten palautuksista. Tuotteet on palautettava asiakaspalvelusta annettuun palautusvaraston osoitteeseen Suomessa perille saakka. Muualle kun palautusvarastoon toimitettuja paketteja ei lunasteta ja ne palautuvat tilaajalle. Postiennakolla, luottopakettina tai jälkivaatimuksella lähetettyjä palautuksia ei lunasteta vaan ne palautuvat tilaajalle. Palautusoikeus ei koske tuotteita joita on käytetty tai niihin on tehty personointi (painatus, prodeeraus tms). Tuotteet tulee toimittaa mahdollisuuksien mukaan alkuperäispakkauksissaan. Palautustuotteet tulee pakata huolellisesti.Palautukseen on liitettävä mukaan asiakaspalvelusta saatava palautuslomake. Kun palautus on saapunut ja hyväksytty, toimittaja palauttaa rahat tilaajan tilille vähennettynä alkuperäisen toimituksen toimituskuluilla.

Vaihto
Tilaajan voi vaihtaa tuoteen ilmoittamalla asiasta 10 vuorokauden sisällä paketin saapumisesta. Palautettavat tuotteet tulee toimittaa toimittajan varastoon kohdan Palautusoikeus mukaisesti. Uudet vaihdettavat tuotteet lähetetään asiakkaalle. Asiakkaalta veloitetaan vaihdosta aiheutuvat käsittely-, pakkaus- ja postituskustannukset.

Muuta
Toimittajan vastuu ulottuu riitatapauksessa maksimissaan kaupan purkamiseen ja maksettujen rahojen palauttamiseen asti. Mahdolliset kaupankäyntiin liittyvät erimielisyydet pyritään ratkaisemaan kahdenkeskeisin neuvotteluin. Mikäli ratkaisua ei löydy, käsitellään asia Kuopion käräjäoikeudessa. Pidätämme oikeuden muuttaa sopimusehtojamme. Voimassaolevat sopimussehdot löytyy verkkokaupastamme. Tilaajan on ennen tilausta tutustuttava kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin. Toimittaja käsittelee kaikki asiakastiedot täysin luottamuksellisesti. Toimittaja sitoutuu olemaan luovuttamatta asiakastietoja kolmannelle osapuolelle.